maandag 20 december 2021

Twaalf heilige nachten

Twaalf heilige nachten Nog heel even en dan gaan we komende vrijdag, na Kerstavond, de twaalf Heilige Nachten in. Het jaar is op zijn allerdonkerst in deze tijd die eerder een 'ruimte' is dan werkelijke tijd. In deze ruimte lijkt het of de tijd ook werkelijk even stilstaat voordat de dagen weer gaan lengen. Vaak merk je pas vanaf 6 januari, Driekoningen, dat het werkelijk lichter wordt. Het donker nodigt uit tot slapen en dromen, bezinning en inkeer, terugzien op het afgelopen jaar en vooruitzien naar wat komen gaat. De twaalf Midwinternachten zijn van oudsher een magische en gewijde tijd, waarin - als het mogelijk is - niet wordt gewerkt, maar gevast én feest gevierd, teruggekeken én voorspeld. Het is een tijd om naar binnen te keren en de stilte en het donker in jezelf te betreden voor reflectie en inzichten. Zo kun je loslaten wat niet meer past, jezelf zuiveren van eventuele ballast van het oude jaar en jezelf vernieuwen. Het is ook in deze ruimte tijd dat we intenties voor het nieuwe jaar belichten en bekrachtigen in het wassende licht en de groeiende kracht van de herboren zoon en zon. Het leven in deze tijd vraagt visie, helderheid, eigenheid, vitaliteit en besluitvaardigheid, alsmede je verbonden weten met het grotere geheel. Dit alles wens ik je toe voor deze prachtige tijd zodat je als een stralend nieuw iemand en als een bron van wijsheid tevoorschijn kunt komen in het nieuwe jaar. Wat er ook gebeuren zal, geniet van wie je bent en van de mensen waar je van houdt. Zalig nieuw jaar gewenst en hopelijk kruisen onze paden zich weer in het nieuwe jaar.

woensdag 18 november 2020

Alle dingen nieuw: Invocatio

Hierbij volstaat slechts een verwijzing naar de website over het prachtige boek van Erik Borgman, lekendominicaan: Alle dingen nieuw : Een theologische visie voor de 21ste eeuw, inleiding en Invocatio. Zie https://www.kokboekencentrum.nl/alle-dingen-nieuw/ Gaat dit allen lezen!

donderdag 27 december 2018

Vrede op aarde aan de mensen...et in terra pax hominibus bonae voluntatis

Gloria in Excelsis Deo et in terra pax hominibus bonae voluntatis

Eer aan God in den Hoge en vrede op aarde aan de mensen van goede wil of vrede op aarde aan de mensen van welbehagen of vrede op aarde aan de mensen in wie God zijn welbehagen stelt.
Daar begint het gedonder in de glazen.
We horen verschillende vertalingen.
Het lijkt minimaal maar er zitten werelden van verschil in.

Is de vrede bedoelt voor alle mensen of is deze vrede alleen bedoelt voor een exclusieve groep van God- en goedgelovige mensen ?
Een ander perspectief is vanuit de mensen gedacht:
Is het dat deze vrede alleen het welbehagen dient van diegene die al vrede heeft, zij die al welbehagen ervaren? Dit lijkt op de gelijkenis van de duivel die altijd op de grote hoop schijt; zij die hebben krijgen alleen meer, wie niets heeft blijft arm achter.
Of is  welbehagen en vrede van menselijke medewerking afhankelijk? Dat wie van goede wil is welbehagen kan verwerven en vrede kan stichten? En dan blijft natuurlijk nog de vraag over wat deze goede wil is? Waar bestaat deze uit en hoe kunnen we deze herkennen?

Goede wil wat is dat dan?
Immanuel Kant, een filosoof, heeft geschreven dat niets in of buiten de wereld 'automatisch' voor goed gehouden kan worden. Er bestaat alleen 'goede wil'; de wilsintentie; de goede wil die er is. Vervolgens zijn we van niets anders dan alleen van het resultaat afhankelijk.
Na ruim tweeduizend jaar na Christus kennen we grote voorspoed, er is ongekende welvaart, als voorbeeld: er is dit jaar meer dan één miljard, dat is meer dan duizend miljoen euro uitgegeven met de Kerst, alleen al in Nederland, er is ongekende rijkdom.
Tegelijkertijd kunnen we niet anders dan constateren dat er  grote problemen bestaan, er is een groeiende kloof tussen rijk en arm in Nederland èn wereldwijd, er zijn grote spanningen, oorlogen met name in Syrië en buurlanden, er is honger en dorst in vooral Afrikaanse landen. Door droogte en watertekorten èn -overlast zullen klimaatveranderingen sneller toenemen. Mede hierdoor ontstaan grote emigratiestromen richting het rijke Westen.
Gelukkig zijn er mensen van goede wil.  Na de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog is er de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties overeengekomen. Ook Koning Willem-Alexander noemde deze in zijn Kersttoespraak.
Nu recent is het Klimaatakkoord in Polen getekend om de aarde, ook voor alle mensen na ons, die nog geboren moeten worden een vruchtbare plaats van leven te bieden.
Laten we daarom een voorbeeld nemen aan  mensen van goede wil zoals Jezus van Nazareth, Martin Luther King, Mahatma Ghandi, Yitzak Rabin of Nelson Mandela, zij zijn mensen van goede wil geweest, nu wij nog. Ook Koning Willem-Alexander roept op om zelf actief te worden en onze eigen rol niet te onderschatten. Daarom mijn oproep: 'Wordt een Martin Luther King, wordt een Nelson Mandela, wordt een Jezus, wordt wie u ten diepste bent; een medemens die zich het lot van anderen aantrekt.

Vrede, het is een wonder: het wordt ons geschonken en het is van ons mensen afhankelijk, van onze inzet. Zoals de heilige Augustinus gezegd heeft:
Bid, alsof alles van God afhangt!
Handel, alsof alles van jou afhangt!

Goede Kerstdagen en verheugt u, Kerst is nog tot Driekoningen!



maandag 17 december 2018

Germaanse spiritualiteit en Odin

Bijzonder is het te realiseren dat de Godenwereld van de Germanen ons nog veel kan leren. De Germanen zijn de verre voorouders van de mensen die in Noord-west Europa leefden. Odin, of Wodan zoals hij in Scandinavië werd genoemd, was de Algod van de Germanen en de verpersoonlijking van wijsheid en overwinning. Odin heeft maar liefst vier dieren die hem omringen. Twee raven die op zijn schouders zitten en twee wolven die aan zijn voeten liggen. De twee raven Hugin en Munin, verbasterd tot Hugin en Mugin en vervolgens tot Heug en Meug, vertellen Odin iedere dag al wat er op aarde gebeurt, wat zij op hun vogelvlucht hebben gezien. Heug en meug betekenen geheugen en herinnering. De kunst hiervan is alles in het geheugen op te slaan en daardoor te blijven herinneren. Dit gaat weliswaar tegen heug en meug in maar we kunnen hierdoor van het verleden leren. 
Odin's twee wolven heten Geri en Freki, wat van begeren en vrekkigheid komt. Ook hier een mogelijke boodschap namelijk niet alles te willen begeren, te willen hebben om het vast te houden en niet meer te willen loslaten. Zo brengt de Germaanse spiritualiteit ons vandaag de boodschap om van het verleden te leren, denk hierbij aan 'Vergangenheitsbewältigung',
en om bezit los te laten waardoor we onbelast in het hier en nu kunnen leven. Mijn advies is; ga eens heerlijk wandelen in het bos of langs zee en kijk eens naar de vogels hoe vrij zij zijn en de honden hoe speels zij zijn. 

zaterdag 8 december 2018

Mary, Buddha and something about myself

Tonight new moon, today my birthday, 61 years. A new passage in my existence. I am going to live from the truth, as the Greeks called it: aletheia, literally unconcealed, original existence. Furthermore, in the long term I will focus on being a pastor, giving lectures and, new for me, coaching and therapy.
Today, December 8, the Roman Catholic Church celebrates the feast of Mary's Immaculate Conception. It is the feast that Mary was born without sin. In the tradition, the feast is also called Our Lady Immaculate Conception as the church in Overveen is called where I have been a small decade pastor, spiritual caretaker and confirmation mentor. Mary who, without sin, unburdened by the original sin, and therefore without unnecessary thoughts about what to do and what not to do or say, came into the world and thus became the mother of Jesus. Jesus' name means: God saves. Mary came immaculate, uninhibited and receptive in the world.
Today, December 8, it is also Bodhi Day. Millions of Buddhists in the world celebrate that Buddha became enlightened about 2500 years ago. Bodhi means being enlightened or being an enlightened person. Buddha, the enlightened, also teaches us to go through life without unnecessary worries and to live in the here and now. Perhaps the sin is that we are too much burdened by thoughts and are in thoughts. Therefore let us take Mary and Buddha as an example to live a life without sins and worries, without unnecessary thoughts, to live in the here and now. As Jesus said: Therefore do not worry about tomorrow or as Osho said: Yesterday is a memory; tomorrow is a mystery; now is the moment.

Maria, Boeddha en iets over mezelf

Vannacht nieuwe maan, vandaag mijn verjaardag, 61 jaar. Een nieuwe passage in mijn bestaan. Ik ga vanuit de waarheid leven. Zoals de Grieken het noemden: aletheia, letterlijk onverborgenheid, oorspronkelijk bestaan. Verder ga ik mij op termijn weer richten op voorgaan, het geven van voordrachten en, nieuw voor mij, coaching en therapie.
Vandaag 8 december viert de Rooms Katholieke Kerk het feest van Maria's Onbevlekte Ontvangenis. Het is het feest dat Maria zonder zonden geboren is. Het feest wordt in de traditie ook wel Onze Lieve Vrouwe Onbevlekt Ontvangen genoemd zoals ook de kerk in Overveen heet waar ik een kleine tien jaar voorganger, vormselbegeleider en geestelijk verzorger ben geweest. Maria die zonder zonden, onbelast door de erfzonde, en daardoor ook zonder onnodige gedachten over wat te doen en wat niet te doen of te zeggen, ter wereld kwam en zo de moeder van Jezus kon worden. Jezus zijn naam betekent: God redt. Maria kwam onbevlekt, onbevangen en ontvankelijk ter wereld.
Vandaag, 8 december is het ook Bodhi-dag. Miljoenen boeddhisten ter wereld vieren dat Boeddha ca. 2500 jaar geleden verlicht raakte. Bodhi betekent verlicht zijn of een verlicht mens zijn. Ook Boeddha, de verlichte, leert ons zonder onnodige zorgen en onbelast door het leven te gaan en in het hier en nu te leven. Misschien is de zonde wel dat we teveel door gedachten belast door het leven gaan en in gedachten zijn. Laten we daarom vanaf vandaag Maria en Boeddha als voorbeeld nemen om een leven te leiden zonder zonden en zorgen, zonder onnodige gedachten, om in het hier en nu te leven.
Zoals Jezus zei: Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen of zoals Osho zei: Gisteren is een herinnering; morgen is een mysterie; nu is het moment!

zondag 25 november 2012

Christus Koning van het Heelal


Wij Koningskinderen, kinderen van het Licht,
van Hem die ons doorstraalt,
hier en nu en tot in de eeuwen der eeuwen.

Vandaag ook in de Sint-Adelbertusabdij te Egmond-Binnen het lustrumconcert "In pace frivola" vanwege vijf jaar de Kovel, monastiek tijdschrift voor Vlaanderen en Nederland zie http://www.dekovel.org.
Het concert opent als volgt:

Benedictus qui


Telkens wanneer de nacht de dag inschuift
moet er gezongen zijn, en alle goeds
verteld over wie komt als wind die wuift
over de heuvels, zegening, stapvoets.

Twaalf keren klinkt het zo de ochtend in,
de kloosters uit, de dalen door in geur
van wierokende struiken, dagbegin
in Subiaco, lauden in mineur.

Hij ziet hoe tijd zich legt over zijn landschap,
hoe er onrust huist en vrede, veldrit
die hem dwingt tot zien en zinsverwantschap.

Benedictus, prevelt hij, qui venit”,
neigt oor en hart naar hoog gezantschap,
weet hoe de zon al neerdaalt uit het zenit.


Dan horen we:

Cuculla ubi aurem legitur
atque inveniuntur pax et benedictio.

 - De kovel – waarin je goud opraapt, vrede vindt en zegen.

En zie in gedachten een zwerm vogels door de wind aangewakkerd het zwerk zoeken.

De dag eindigt zoals iedere kloosterdag eindigt met een

Salve Regina


Telkens wanneer de dag de nacht ingaat
moet het gezongen worden. Kaarslicht beeft.
Het lied kringt op tot waar de beeltenis staat:
de maagd die zwijgend om de mannen geeft.

Dat weten zij, en het doorhuivert traag
hun zingen en hun zijn. In korte nacht
zal zij hun antwoord zijn op elke vraag,
de milde moederborst die op hen wacht.

O clemens,“ zingen zij, “heb mededogen
als ons lichaam zich tot man verhardt,
o pia, berg ons vroom daar in den hoge,

in uw duisternis die ons verwart, -
o dulcis virgo - tot de dag weer daagt.“
En zingen elke nacht zichzelf tot maagd.